20 de bani

Mi-am amintit de o întâmplare, fenomen economic ce l-am văzut pe viu, și o să vă spun o scurtă poveste despre cât de mult contează prețul unui produs. Teoria economică ne spune că prețul echilibrat este acela la care vânzătorul este dispus să vândă iar cumpărătorul să cumpere…

Când eram în anul doi  la ASE, lângă facultate era o covrigărie care avea mare succes. Mereu erau cozi de câte șase șapte metri, iar majoritatea cumpărătorilor erau studenți sau cadre didactice de la facultate. Un covrig costa un leu. Cozile ocupau tot trotuarul și de multe ori oamenii erau nevoiți să meargă pe stradă pentru a trece de zona aia. Peste drum era o altă covrigărie, dar care nu avea așa mulți cumpărători, fie oamenii nu o vedeau, fie studenții nu vroiau să treacă strada până acolo…

Într-o zi când am mers la covrigi, am observat că nimeni nu mai stătea la coadă la covrigăria populară, iar prețul devenise un leu și douăzeci de bani. Întreaga coadă se mutase la covrigăria de peste drum unde un covrig costa un leu… și eu tot așa am făcut, m-am dus la covrigăria de peste drum.

Peste câteva zile covrigăria populară revine la prețul inițial, cel de un leu și își recapătă celebra coadă la covrigi.

Ce se întâmpla defapt…

Când un student, coleg de-al meu, se ducea la covrigi, nu se ducea să cumpere doar pentru el, cerea bani de la mai mulți. Fiecare plătea câte un leu, iar colegul se ducea cu bani ficși. Când prețul, care devenise popular, s-a schimbat, studenții s-au trezit în fața magazinului cu mai puțini bani decât aveau nevoie pentru a cumpăra cantitatea necesară, astfel pentru aceeași cantitate studenții erau nevoiți să treacă strada, ceea ce au și făcut.

Ce am învățat din asta?

Magazinul popular, în timp, stabilise un așa-zis trend în zonă. Unul din factorii care întrețineau coada permanent, era prețul. Factor care s-a dovedit foarte sensibil.

Am mai învățat că deși uneori faci greșeli ca cea de mai sus, dacă ești norocos o poți repara fără pierderi semnificative.

… cam asta a fost povestea de astăzi, sper că va plăcut și că aveți ce să învățați din ea.

One thought on “20 de bani

  1. Problema nu era valoarea celor 20 de bani din pretul final. Era efectiv maruntisul care implica cumpararea lor. Ori ca trebuie sa-l dau ori sa-l iau.

    Daca traiam intr-o lume unde orice chichita se plateste cu cardul, n-as fi avut nici o problema de acele „2 monezi” care mi se extrag de pe singura bucata de plastic pe care o car la mine atat timp cat nu ma umplu de alte monezi suplimentare

Lasă un răspuns

